Czas płynie nieubłagalnie.
Chociaż ankiety czytelnicze były gotowe w grudniu, przeprowadziliśmy je dopiero
teraz. Jesteśmy w toku opracowań. Wyniki zaprezentujemy w czasie podsumowania
naszego projektu.
Wyniki ankiety czytelniczej ze Szkoły Podstawowej nr 4
Wyniki ankiety czytelniczej ze Szkoły Podstawowej nr 4
Analiza
ankiety czytelniczej 2016/2017
W grudniu 2016 uczniowie
projektu „Język łączy pokolenia” przeprowadzili ankietę czytelniczą wśród
uczniów klas 4-6, w celu pozyskania informacji na temat preferencji
czytelniczych uczniów naszej szkoły. W badaniu wzięło udział 79 osób.
Na pytanie
dotyczące „Czy lubisz czytać książki?” 70,9% , to jest 59 osób odpowiedziało,
że lubi czytać, tylko 29,1% udzieliło odpowiedzi przeczącej.
Z odpowiedzi
na pytanie: „Jeśli dałaś(eś)odpowiedź "nie" to napisz dlaczego” -
wynika, że dla 10 osób książki są nudne, dla 1 - głupie, 1 osoba woli oglądać
filmy i 1 osoba nie ma czasu.
„Jakie
rodzaje książek najbardziej lubisz czytać?” wynika, że najwięcej uczniów czyta książki
przygodowe, następnie popularnością cieszy się fantastyka, książki obyczajowe i
przyrodnicze oraz 3 osoby lubią czytać kryminały, książki sportowe, romanse,
dramaty.
60,8%
respondentów przeczytało zeszłym roku od
1 do 10 książek, 20,3% uczniów klas 4-6 czyta od11 do 20 książek rocznie i
tylko 17,7% powyżej 20 książek rocznie.
Uczniowie
chętniej sięgają po książki papierowe
80,5%
Najwięcej
czytelników wypożycza książki z biblioteki szkolnej, następnie z biblioteki
miejskiej. Inne sposoby pozyskiwania książek przez uczniów to kolejno: zakup w
księgarni, pożyczanie od znajomych, otrzymywanie w prezencie.
Na pytanie
dotyczące częstotliwości czytania książek, większość uczniów wybrała opcję
„co najmniej raz w tygodniu”. Kolejne miejsca przypadły za odpowiedzi: „raz w
miesiącu”, „codziennie”, „kilka razy w roku” i „nigdy”.
Większość
ankietowanych nie ma ulubionego autora. Do autorów najpopularniejszych wśród
uczniów należą: Joanne K. Rowling- autorka
serii m. in. o Harrym Potterze), Jan Brzechwa – autor wierszy , dla
najmłodszych i „Akademii Pana Kleksa”, C S Lewis –autor „Opowieści z
Narnii” , Paweł Beręsewicz, Grzegorz Kasdepke, Jeff Kinney, Andrzej
Maleszka.
Tytuły książek
wymieniane przez ankietowanych to: Charlie i fabryka czekolady, Brzydkie
kaczątko, Zaczarowana zagroda, Czerwony kapturek, Kubuś Puchatek, Królowa
Śniegu, Tomcio Paluszek, Koszmarny Karolek.
Na pytanie „Skąd
dowiadujesz się jaką książkę warto przeczytać?” zdecydowana większość odpowiedziała,
że od kolegi, następnie z telewizji, z prasy. Inne odpowiedzi: z biblioteki, od
nauczycielki, kupuję lub pożyczam, od rodziców, sam decyduję.
Większość
dzieci, aż 82,3% pamięta jak rodzice czytali im książki gdy jeszcze sami nie
potrafili czytać.
Uczniowie
naszej szkoły w większości nie sięgają po czasopisma.
Zdecydowana większość
naszych uczniów uczestniczy w spotkaniach czytelniczych z pisarzem.
Młodzi czytają, bo najczęściej lubią
czytać. Pragną zdobyć wiedzę o świecie i wzbogacić słownictwo. Czytanie książek
jest dla młodzieży swoistym katharsis. Życie bohaterów książkowych – często
rówieśników, jest odzwierciedleniem przeżyć uczniów. Daje siłę do
przezwyciężania problemów, podpowiada, jak postępować, aby nie zmarnować
swojego życia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz